sursa: brandfinance.com
FactualSpot

„România 50” – topul celor mai valoroase branduri ale anului 2019

0

Brand Finance a publicat ieri raportul anual privind cele mai valoroase branduri românești. Pe lânga analiza evoluției principalelor branduri de la noi din țară, firma specializată în consultanță financiară și strategie de brand dezvăluie în prezentarea realizată faptul că brandurile românești din top 50 creează valoare de 4 ori mai rapid decât economia națională.

Clasamentul acestui an s-a dovedit a fi mult mai dinamic prin apariția în premieră a 6 noi branduri în top 50. “Tabloul celor mai valoroase branduri românești este impresionant, dar rezervorul de valoare este mult mai extins; dincolo de top 50, peisajul brandurilor este tot mai dinamic, iar multe branduri cresc rapid in valoare.” spune Mihai Bogdan, Managing Director al Brand Finance România.

Cel mai valoros nou intrat este brandul de logistică Aquila, cu o valoare de 27 milioane euro; ceilalți nou-intrați sunt retailerul Romstal, brandurile alimentare Boromir și CocoRico, brandul de distribuție de combustibili Oscar și brandul de bere Ciuc.

Dacia rămâne în fruntea clasamentului

Și în acest an, Dacia își păstrează poziția de top chiar dacă a crescut cu doar 6%. Brandul auto își menține poziția pentru al treilea an la rând, cu o valoare de 1.320 milioane de euro. Dacia este și unul dintre puținele branduri românești prezente în clasamentele globale — fiind clasată pe locul 59 în clasamentul Brand Finance Auto 100 2019.

sursa: brandfinance.com

Brandurile de top cresc mult mai rapid decât economia națională

 

Potrivit informațiilor oferite de Brand Finance, o evoluție notabilă este creșterea globală a primelor 50 de branduri, a căror valoare cumulată a crescut cu 17% față de anul trecut, până la 5 miliarde euro.

Sporul este de patru ori mai mare decât creșterea de 4.1% a economiei românești în ansamblu — încă o confirmare că brandurile puternice depășesc în performanță restul economiei.

Dintre primele 10 branduri, nouă au înregistrat creșteri în valoare, singura scădere fiind înregistrată de Electrica – minus 8%, ceea ce o duce cu un loc mai jos, pe poziția 10. BCR a ieșit din top 10 anul acesta, cu o scădere de 6% a valorii de brand.

Pe fondul creșterilor în sectorul de petrol și gaze, brandurile Petrom și Rompetrol au crescut cu 49% și respectiv 44% – Rompetrol intrând pentru prima oară în top 10.

DIGI (RCS&RDS) și-a consolidat valoarea de brand, depășind 200 milioane euro, după o creștere de 9% – și a marcat o premieră pentru un brand de telecom românesc, intrând în clasamentul global Brand Finance Telecoms 300 2019.

Pe locul 5, Banca Transilvania urcă o poziție și își menține titlul de cel mai valoros brand bancar românesc — evaluat la 208 milioane euro, în creștere cu 41%, fiind singura bancă românească inclusă în clasamentul global Brand Finance Banking 500 2019, mai arată raportul.

sursa: brandfinance.com

Sectorul de retail și cel bancar domină clasamentul

Sectorul de retail (inclusiv e-commerce) a continuat să genereze cea mai mare valoare de brand – un total de 1.379 milioane euro, cu o remarcabilă creștere anuală medie de 27%, și cu cele mai multe dintre cele 11 branduri prezente în creștere.

Cele mai valoroase între acestea sunt platforma de e-commerce eMAG și retailerul Dedeman (care rămâne cel mai valoros brand cu acționariat 100% românesc) — ambele cu creșteri semnificative, de 27% și respectiv 34%.

Brandul de retail farmaceutic Catena a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere anuală – de 61% – în timp ce, în aceeași categorie, Sensiblu este singurul brand de retail care a scăzut în valoare (minus 26%).

Brandurile bancare continuă să ocupe un sector puternic în studiul Brand Finance România 50, ocupând două din primele zece locuri, chiar și după ieșirea brandului Bancpost ¬– care a fost achiziționat și consolidat în Banca Transilvania. Astfel, sectorul bancar a generat 489 milioane euro în valoare de brand dar cu o evoluție inegală – Banca Transilvania si BRD au inregistrat creșteri solide, pe când BCR și CEC Bank au coborât în clasament ca urmare a scăderii în valoare

Noul pune stăpânire peste brandurile vechi

Raportul „România 50 2019” mai arată că brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 28 de ani, ocupă mai mult de jumătate din locurile acestui clasament, generând o valoare de brand de aproape 2,5 miliarde euro.

Cât despre brandurile vechi românești, atrage atenția tendința de scădere a brandurilor deținute de stat, care pierd valoare și alunecă spre baza clasamentului. Branduri ca CFR, Tarom sau TVR (cel din urmă ieșind din top 50 în acest an) au pierdut peste 20% din valoare fiecare față de clasamentul anterior.

Chiar dacă valoarea de brand nu este reflectată în bilanț, neglijarea brandului se traduce în efecte tangibile cum ar fi scăderea moralului organizational și a relevanței pe piață, urmate de diminuarea performanței economice și a valorii de business.

Puterea portofoliilor

În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Aceste 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual.

sursa: brandfinance.com

Top 10 portofolii se prezintă în aceeași formă ca anul precedent, însă toate au înregistrat creșteri ale valorii, cu o medie remarcabilă de plus 20% față de anul trecut, valorând împreună 664 milioane euro.

Cuvintele lui David Haigh, CEO la BrandFinance, sunt cele mai potrivite pentru a pune o concluzie:

 “Brandurile puternice cresc cu mult peste ritmul economiei naționale – iar companiile cu branduri puternice creează valoare chiar și când creșterea economică încetinește. Se conturează o dinamică solidă a brandurilor românești de top, care le pregătește pentru provocarile viitorului.

Sursa:

Brand Finance 2019 by on Scribd

DNA a deschis un dosar penal pentru organizarea votului din diaspora

Articolul precedent

Analiză PeROL: Judecătorii sesizează CJUE cu privire la Deciziile CCR privind interceptările

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual