sursa foto: caleaeuropeana.ro
FactualSpot

Raportul MCV se anunță a fi cea mai dură reacție din ultimii 10 ani asupra sistemului judiciar al României

0

Raportul Mecanismului de Cooperare și de Verificare (MCV) privind progresele României va aduce cele mai dure critici adresate sistemului judiciar operațional în statul nostru din ultimii zece ani, potrivit surselor oficiale citate de HotNews.ro care au consultat draftul documentului.

Ce este Mecanismul de Cooperare și Verificare?

Mecanismul de cooperare și de verificare (MCV) reprezintă o măsură instituită de Comisia Europeană prin care Comisia evaluează și sprijină evoluția Bulgariei și României în direcția eficientizării sistemului administrativ și judiciar. Atunci când au aderat la UE, la 1 ianuarie 2007, România și Bulgaria mai aveau încă probleme legate de nefinalizarea reformei judiciare, de corupție și, în cazul Bulgariei, de criminalitatea organizată. De aceea, Comisia a instituit MCV prin care să poate ajuta cele două țări să remedieze aceste probleme.

Așadar, Comisia continuă să evalueze evoluția Bulgariei și a României după aderare și prezintă constant Parlamentului European și Consiliului, rapoarte cu privire la angajamentele asumate de cele două state odată cu aderarea în UE în domeniul reformei judiciare şi al combaterii corupţiei.

Raportul MCV ar urma să fie publicat în această după amiază, după ce va fi aprobat în Consiliul de Miniștri. Conform sursei citate, Raportul este mult mai dur la adresa României spre deosebire de conținutul adresat Bulgariei și asta pentru că, spre deosebire de vecinii noștri care au respectat criteriile pentru ridicarea mecanismului de monitorizare, statul nostru nu a îndeplinit o mare parte din recomandările Comisiei înaintate prin ultimul raport MCV din noiembrie 2018.

CSM  și SIIJ criticate de MCV

Disfuncționalitățile și lipsa de colaborare în interiorul instituției au atras criticile Comisiei Europene. Raportul anterior a sugerat instituției, care ar trebui să reprezinte garantul independenţei justiţiei române, să numească imediat o echipă interimară de conducere a Secției de investigare a infracțiunilor din justiție (SIIJ) [secția specială din cadrul Parchetului General], iar în termen de trei luni să numească prin concurs o nouă conducere a acestei instituţii. Însă CSM nu a numit nici până în prezent conducerea secției speciale, deși a organizat un concurs pentru funcţia de procuror şef  al secției, pe care Adina Florea l-a promovat.  Lipsa de cvorum a ședințelor CSM prezintă principala piedică de numire a acesteia la conducerea Inspecției Judiciare.

Acest aspect alături de prelungirea termenului de dezbatere a ultimului raport MCV și multe altele au generat din punctul de vedere al Liei Savonea, un conflict juridic de natură constituțională între CSM și ministrul Justiției, Ana Birchall pentru soluționarea căruia a fost făcută o cerere la CCR. Șefa CSM este criticată personal în Raportul Comisiei pentru că ”ridică semne de întrebare în ce privește imparțialitatea politică”, iar împreună cu alți colegi ai instituției contină să apere modificările aduse legilor justiției, criticate de Comisia Europeană, Comisia de la Veneția și GRECO.

Experții europeni fac referire și la Secția de investigare a infracțiunilor din justiție (SIIJ), arătând că a fost înființată fără a exista o consultare cu actorii din sistem și că nu s-a ținut cont de recomandările comisiei de la Veneția în privința acesteia. În Raportul din luna iunie, Comisia de la Veneția punea sub semnul întrebării motivele înființării secției de anchetare a magistraților și faptul că procurorii șefi nu se află în mod clar sub controlul ierarhic al procurorului general. De asemenea, raportul Comisiei de la Veneția nota că Secția riscă să devină un ”obstacol în calea luptei anticorupție”.

Potrivit surselor citate, în Raportul MCV pentru România se mai arată că nu există o procedură astfel încât numirile la parchete să fie făcute fără implicarea factorului politic, neavansându-se nicio soluție. Aici se menționează că funcțiile de la vârful parchetelor sunt ocupate de interimari.

DNA a decăzut în ochii MCV

Experții notează, în ceea ce privește situația luptei anticorupție, că activitatea DNA cunoaște o descreștere semnificativă și că lupta anticorupție a scăzut foarte mult în intensitate, însă  lupta anticorupție continuă iar șeful interimar a reușit să țină Direcția în echilibru.

Cele 8 recomandări suplimentare pentru România formulate în ultimul raport MCV:

 

1. Pentru Legile justiției:
  • Suspendarea imediată a punerii în aplicare a legilor justiției și a ordonanțelor de urgență ulterioare.
  • Revizuirea legilor justiției ținând seama pe deplin atât de recomandările formulate în cadrul MCV, cât și de cele formulate de Comisia de la Veneția și de Grupul de state împotriva corupției al Consiliului Europei (GRECO).
2. Pentru numirile/revocările în cadrul sistemului judiciar:
  • Suspendarea imediată a tuturor procedurilor de numire și revocare aflate în curs care vizează procurori în funcții-cheie.
  • Relansarea procesului de numire a unui procuror-șef al DNA care să aibă experiență dovedită în domeniul urmăririi penale a infracțiunilor de corupție și un mandat clar pentru ca DNA să continue efectuarea de anchete profesioniste, independente și imparțiale în cazurile de corupție.
  • Numirea imediată, de către Consiliul Superior al Magistraturii, a unei echipe interimare de conducere a Inspecției Judiciare și numirea, în termen de trei luni, prin concurs, a unei noi conduceri a acestei instituții.
  • Respectarea avizelor negative ale Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la numirea sau revocarea unor procurori cu funcții de conducere până la intrarea în vigoare a unui nou cadru legislativ, în conformitate cu recomandarea 1 din ianuarie 2017.
3. Pentru Codul penal și Codul de procedură penală:
  • Înghețarea intrării în vigoare a modificărilor propuse a fi aduse Codului penal și Codului de procedură penală.
  • Relansarea procesului de revizuire a Codului penal și a Codului de procedură penală ținând seama pe deplin de necesitatea de a se asigura compatibilitatea acestor coduri cu dreptul UE și cu instrumentele internaționale în materie de combatere a corupției, precum și cu recomandările formulate în cadrul MCV și cu avizul Comisiei de la Veneția.

 

Călin Popescu Tăriceanu: ALDE va vota învestitura domnului Orban în fruntea viitorului Guvern

Articolul precedent

#DosarulDemiterilorAbuzive–> Răzvan Cuc a fost somat pentru audieri la DNA. Fostul director CFR, demis săptămâna trecută, a fost audiat ca martor în dosar

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual