EsențialSpot

Operatorii privați afectați de pandemia SARS-CoV-2 pot cere Certificate de Situație de Urgență – explicații juridice și practice

0

Guvernul României a adoptat în ședința de astăzi, 18 martie 2020, Hotărârea privind acordarea de certificate de situație de urgență (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 („Hotărârea”).

Hotărârea este menită să pună în aplicare măsura adoptată prin Decretul prezidențial nr. 195/2020, prin care s-a statuat că operatorii economici a căror activitate este afectată de pandemie pot solicita de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („MEEMA”) astfel de certificate de situații de urgență („CSU”).

Cine poate solicita acordarea CSU?

CSU poate fi eliberat tuturor operatorilor economici care își desfășoară activitatea principală în cel puțin unul dintre următoarele sectoare: transport, turism, horeca, organizări de evenimente, publicitate, învățământ privat și activități adiacente, industria confecțiilor, încălțămintei și pielăriei, servicii destinate populației.

Deși sfera celor care pot obține CSU pare a fi limitată, Hotărârea include printre operatorii economici si pe cei care prestează servicii destinate populației. Astfel, se va lăsa la latitudinea autorității interpretarea acestora, fapt care va genera ca, în concret, mai multe arii de activitate (e.g. activități de înfrumusețare, jocuri de noroc, activități de curățenie și menaj etc.) să cadă sub umbrela prezentei Hotărâri.

Cum se obține CSU?

Solicitarea CSU se face exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/. Platforma va fi funcțională în termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea Hotărârii în Monitorul Oficial.

În acest sens, operatorul economic va completa o cerere-model (cu detalii referitoare la datele de identificare și de contact, motivul solicitării etc.) și va încărca documentele justificative (e.g. certificat unic de înregistrare, balanță contabilă etc.) relevante.

Toate documentele încărcate în platforma online vor fi semnate electronic – prin urmare, operatorii economici vor fi nevoiți să recurgă la furnizorii de servicii de certificare (calificată) pentru a crea și semna electronic documentele necesare obținerii CSU.

Menționăm că semnătura electronică este forma digitală a semnăturii olografe și, sub condiția respectării anumitor cerințe legale, are aceleași funcționalități și aplicabilitate precum cea olografă.

Care este termenul de eliberare a CSU?

Cu titlu preliminar, „acordarea CSU se realizează doar pe perioada instituirii stării de urgență decretată de Președintele României”.

Comisia de analiză din cadrul MEEMA va analiza cererile transmise prin platformă și va verifica formal documentrele transmise, eliberând CSU prin email în termen de 5 zile lucrătoare.

În situația operatorilor economici a căror scădere a cifrei de afaceri din cauza pandemiei se situează sub 40% față de perioada similară a anului precedent solicitării, Comisia de analiză va analiza cererea și documentele justificative, comunicând răspunsul său în maximum 20 de zile lucrătoare.

Se observă deci că, dacă în cazul operatorilor economici care au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri de minimum 40%, procedura de eliberare a CSU este una mai mult formală, ceilalți operatori economici vor întâlni obstacole mai mari în obținerea acestuia, iar modalitatea de apreciere a situației de urgență și a impactului asupra activității lor vor fi supuse subiectivismului Comisiei, în lipsa unor criterii mai clare de procedură.

Care este valabilitatea CSU?

CSU este valabil pe toată perioada anului acordării.

Care este utilitatea CSU?

Certificatul va putea fi folosit în relație cu partenerii contractuali, autoritățile publice, instituțiile finnciar-bancare și de leasing și terții.

Astfel, CSU va putea fi folosit, spre exemplu, pentru:

  • renegocierea contractelor (și, în funcție de prevederile contractuale, pentru suspendarea executării obligațiilor și exonerarea de răspundere)
  • beneficierea de facilități fiscale oferite de autorități (e.g. amânarea termenelor-limită pentru plata impozitului pe profit, rambursarea TVA etc.).

Rămâne de văzut cum se va desfășura în concret procedura de solicitare și obținere a certificatului și, de asemenea, care vor fi efectele utilizării ca probă a acestuia de neexecutare a obligațiilor contractuale sau legale.

În orice caz, măsura reglementării unor astfel de certificate este binevenită pentru a mai diminua riscurile și pierderile cauzate în această perioadă operatorilor economici de către pandemia SARS-CoV-2.

Articol susținut de Pârgaru, Soare și Asociații

Echipa Pargaru, Soare si Asociatii activează în domenii precum dreptul penal al afacerilor, dreptul muncii, dreptul concurenței, restructurari, insolventa si faliment, fuziuni si achizitii, dreptul energiei, dar și arii precum drept sportiv, drept societar și drept imobiliar sau entertainment și cinematografie.

Autoritățile desființează fake news-ul: un prim site a fost închis din cauza știrilor false în situații de criză

Articolul precedent

Amenzi de aproape 2 milioane de lei pentru cei care nu au respectat izolarea la domiciliu. Neamț și Hunedoara, cele mai sancționate județe

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Esențial