sursa foto: Facebook/ Letea Wild Horses
FactualSpot

Operațiunea de salvare a oilor continuă. Pilotul navei care transporta peste 14.000 de animale oferă explicații

0

În ședința de astăzi de Guvern de la Palatul Victoria, Ludovic Orban a ridicat problema oilor răsturnate duminică din nava cu pavilion Palau. Organizația Animals International a fost invitată joi, în Parlamentul European, cu scopul de a-și prezenta opinia cu privire la vaporul răsturnat în Portul Midia, având la bord peste 14.000 de oi: „Mă aștept la reacții foarte puternice, dar și la infringement din partea Comisiei Europene”.

Operațiunea de salvare a oilor aflate pe nava Queen Hind a început după presiunile organizațiilor nonguvernamentale, adică după aproape 72 de ore de la scufundare. În urma tăierii unor bucăți din navă, cu scopul de a găsi cât mai multe căi de acces de a ajunge la animale, salvatorii au descoperit că, pe vaporul pe jumătate răsturnat, se mai aflau zeci de oi vii care trebuie scoase. În ultimele patru zile au fost salvate 207 oi. 

Mă aștept la reacții foarte puternice ale europarlamentarilor și la noi ecouri internaționale, dar și la infringement din partea Comisiei Europene. Pe lângă o rușine fără margini, este probabil prețul pe care trebuie să îl plătim pentru că tolerăm acest comerț barbar cu milioane de animale exportate în fiecare an”, a declarat Gabriel Păun, directorul pentru Europa a organizației internaționale a animalelor.

Cum protejează legea animalele?

Legea nr. 205/2004 privind protecția animalelor arată, în art. 13 că „Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, din considerente privind protecția animalelor sau conservarea speciilor de animale existente pe teritoriul țării, poate impune anumite condiții, precum și limita sau interzice importul, exportul, tranzitul și comerțul cu animale, ținând cont de reglementările comunitare.

De asemenea, art. 14 prevede obligații pentru transportatori, și anume: „de a transporta animalele în condiții corespunzătoare, în funcție de specie, sex, vârstă, categorie de producție, pentru a evita rănirea sau epuizarea fizică a acestora. Condițiile privind transportul animalelor se stabilesc prin ordin al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor.”

Conform anexei privind mijloacele de transport, ce însoțește Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului din 22 decembrie 2004 privind protecția animalelor în timpul transportului și al operațiunilor conexe și de modificare a Directivelor 64/432/CEE și 93/119/CE și a Regulamentului (CE) nr. 1255/97: „Mijloacele de transport, containerele și accesoriile acestora sunt proiectate, construite, întreținute și utilizate astfel încât:

  • (a) să se evite rănirea și suferințele animalelor și să se asigure siguranța acestora;
  • (b) să protejeze animalele în condiții atmosferice nefavorabile, de temperaturi extreme și de modificările nefavorabile ale condițiilor meteorologice;
  • (c) să fie curățate și dezinfectate;
  • (d) să nu permită evadarea sau căderea animalelor și să poată rezista la stresul provocat de mișcările din timpul transportului;
  • (e) să asigure menținerea unei calități și cantități de aer adecvate speciilor transportate;
  • (f) să permită accesul la animale, pentru a se asigura îngrijirea și inspectarea acestora;
  • (g) să aibă podele cu suprafață antiderapantă;
  • (h) să aibă podele care să minimizeze riscul de scurgere a urinei sau a fecalelor;
  • (i) să dispună de mijloace de iluminare suficiente pentru inspectarea și îngrijirea animalelor în timpul transportului.”
Pilotul navei povestește ce s-a întâmplat

Florin Rusu (67 de ani), pilotul care a pilotat nava Queen Hind în momentul răsturnării în port, a relatat într-o postare pe Facebook desfășurarea evenimentelor. Acesta a arătat faptul că dificultățile la ieșirea din port s-au datorat faptului că nava atingea fundul mării în zona cheului unde era acostată. Florin Rusu a explicat că, la ordinul comandantului navei, a făcut diverse manevre, dar răsturnarea a fost inevitabilă.

Redăm mai jos, postarea lui Florin Rusu, în integralitate:

Scrisoare deschisa
Ref: Tragedia QUEEN HIND

Ma numesc Rusu Ieronim Florin, angajat la SC MARITIME PILOT SRL ca PILOT MARITIM 1, am 67 ani si sunt Pilotul navei QUEEN HIND.

Trebuie sa precizez ca sunt posesorul brevetelor Comandant de cursa lunga si Pilot maritim 1, avand o experienta in pilotajul navelor maritime de peste 30 ani, iar brevetul pe care-l posed imi da dreptul sa pilotez nave de orice marime, fara limite.

Consternarea mea este datorata celor aparute in presa scrisa si a informatiilor false, sau incomplete, aparute si pe retelele de socializare.

Doresc sa prezint filmul complet al tragediei navei QUEEN HIND :

Pe data de 25.11.2019 ora 10.20 m-am prezentat la bordul navei pentru plecarea navei QUEEN HIND de pe cheul de nord din portul Midia.

Comandantul navei ma informeaza ca nava are pescaj Prova 5,90 m, Pupa 6,54 m iar pentru siguranta navei si a manevrei doreste doua remorchere, avand in vedere si faprul ca este nou pe nava; a preluat nava in ziua plecarii ei.

La plecarea de la cheu remorcherul CANAL SERVICE 11 a luat remorca prova, iar remorcherul BRAILA a luat remorca pupa. Incercand largarea nevei de la cheu cu cele doua remorchere am constatat ca nava nu poate iesi de la cheu, ba mai mult se inclina la stanga foarte mult aprox 10 grade. Am stopat remorcherele, nava a revenit la inclinare zero. Folosind masina navei FOARTE INCET INAINTE am constatat ca nava nu se misca, refuzand sa paraseasca cheul. In acel moment am inteles ca nava este pusa pe uscat, fiind acostata la cheu si il informez pe Comandant despre aceasta. Prima intrebare a acestuia a fost „ care este natura fundului marii in locul respectiv ?” Spunandu-i ca in acea zona a portului nu avem decat fund nisipos si mal, acesta imi sugereaza sa folosim masina JUMATATE INAINTE si nava va iesi de pe uscat; lucru care s-a dovedit adevarat. Odata ce nava a parasit cheul, remorcherele au inceput sa lucreze conform ordinelor primite, iar masina navei a fost redusa la FOARTE INCET INAINTE. Parcurgand aprox. 500 m pana la iesirea din zona Santierului Naval, am remarcat ca nava guverneaza cu greutate, iar stabilitatea navei este precara, aceasta inclinandu-se la stanga sau la dreapta foarte mult. In acel moment am inteles gravitatea situatiei, am cautat sa mentin nava la extremitatea maxima din stanga senalului nevigabil.

Trebuia sa evit blocarea portului in eventualitatea ca nava se va rasturna in mijlocul canalului navigabil. Nava incepuse sa se incline spre dreapta exagerat de mult. Eram convins ca exista riscul de rasturnare a navei, cu siguranta inainte de a iesi din port, drept pentru care am stopat nava si am solicitat aristenta tuturor remorcherelor din port. Au raspuns prompt remorcherele BUCURESTI, ALEXANDERU 2 si PESCARUS 3. Cand remorcherele au sosit langa nava, desi au incercat sa impinga nava din tribord, bordul in care era inclinata nava, aceasta continua sa se incline, rasturnarea fiind iminenta. Trebuie sa mentionez ca toate cele 5(cinci) remorchere au executat comenzile primite prompt si cu profesionalism. Nava fiind foarte tare inclinata, desi am luat in calcul reintoarcerea navei la cheu, masina navei nu a mai raspuns la comenzi, fiind probabil inundata cu apa. La acel moment Comandantul navei, intelegand ca nava este pierduta, a ordonat ABANDONAREA NAVEI si salvarea echipajului. Subsemnatul am fost recuperat de remorcherul BUCURESTI. De la bordul remorcherului am coordonat permanent prin radiotelefonul portabil actiunea de salvare a echipahului. Parte din echipaj erau la prova navei, altii la pupa navei, iar un alt grup se aflau linga comanda de navigatie, impreuna cu Comandantul navei; 22 membrii in echipaj, inclusiv Comandantul navei. Permanent am tinut legatura cu Capitania Portului Midia prin radiotelefon, iar atunci cand un membru al echipajului a cazut la apa, am solicitat prin Capitania Portului, serviciul ambulanta 112 si am ordonat pilotinei MARITIME 2 sa asiste remorcherul CANAL SERVICE 11 si sa dea o mana de ajutor pentru recuperarea marinarului cazut in apa. Stiam ca acest marinar urma sa intre in soc hipotermic.

Toata actiunea de salvare a echipajului s-a desfasurat in timp record pentru ca nimeni din exterior nu a intervenit peste ordinele pilotului, repartizarea pozitiilor remorcherelor si a pilotinei fiind datorata pilotului ce a coordonat si evaluat situatia de la fata locului, fiind la bordul remorcherului BUCURESTI.
Consider ca toata actiunea declansata si desfasurata de la momentul ABANDON NAVA a fost un succes datorat bunei pregatiri a marinarilor romani aflati la bordul remorcherelor : CANAL SERVICE 11, BRAILA, ALEXANDRU 2, PESCARUS 3, BUCURESTI si pilotina MARITIME 2. Acestia au salvat vieti ale marinarilor aflati pe nava QUEEN HIND si desi doar ei merita toate laudele, noi marinarii romani, nu ne-am facut decat datoria fata de semenii nostrii.

Personal, ca Pilot Maritim 1, nu doresc lauri sau laude, dar nici nu accept ca vre-un merit al acestor echipaje sa fie insusit de oportunistii de la uscat, mai ales ca acesti oportunisti isi permit sa trunchieze adevarul unei situatii dramatice, sa dea declaratiii false, etc.

Ma intreb : mintind, in urma unei tragedii, oare ce au de castigat ?

Repet, aceasta scrisoare deschisa se datoreaza indignarii fata de oportunisti, declaratii si afirmatii false aparute in mass media si pe retelele de socializare.

Comandant de Cursa Lunga,
Pilot Maritim 1
Rusu Ieronim Florin

Ceremonia de validare a celui de al doilea mandat de Președinte al lui Klaus Iohannis, de către Curtea Constituțională

Articolul precedent

Vrei să angajezi în funcţie de opţiunea politică a angajatului ? #maigândește-te

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual