sursa foto: Shutterstock
FactualSpot

Iohannis a trimis la reexaminare Parlamentului legea referitoare la sancționarea bullying-ului în școli: subminează eforturile de creare a unei legislații stabile

0

Președintele Klaus Iohannis a trimis, miercuri, 20 mai, Parlamentului spre reexaminare legea ce face referire la interzicerea comportamentului de tip bullying în școli. În motivare, președintele arată că, prin modificările operate, „se restrânge domeniul de aplicare al legii asupra unor acțiuni, ceea ce contravine obiectivului acestei legi, respectiv acela de a crește nivelul de siguranță fizică și psihică în unitățile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale.”

Iohannis susține că în noua versiune a legii „nu se mai asigură o definire completă a noțiunii de bullying, fiind ignorate aspectele de discriminare și excludere socială.” Totodată noua reglementare ar „exclude din conceptul de bullying un fenomen din ce în ce mai răspândit între tineri, respectiv, bullying-ul cibernetic.”

Un alt argument prezentat de Iohannis este că modificarea acestei reglementări, care survine la un interval de timp atât de scurt de la intrarea sa în vigoare, ar putea fi de natură să submineze eforturile de creare a unei legislații stabile, predictibile și coerente, atât de necesară într-un domeniu atât de complex, cum este cel al educației.

Președintele a sesizat diferența dintre cele două definiții, constatând că în reglementarea propusă prin legea supusă reexaminării nu se mai asigură o definire completă a noțiunii de bullying:

  • Articolul I pct. 8 al legii criticate vrea să modifice punctul 61 al Anexei Legii educației, în sensul redefinirii fenomenului de bullying ca fiind o formă de manifestare a violenței și care „constă într-un comportament abuziv, realizat în mod repetat și cu intenție al unei persoane sau al unui grup de persoane, care conduce la prejudicierea fizică și/sau psihică a victimei/victimelor prin hărțuire verbală, amenințări verbale sau non-verbale, agresiune fizică, lovire, persecuție, intimidare sau alte metode de constrângere.”
  • În prezent, bullying-ul este definit ca „acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de apartenența la o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acțiune sau serie de acțiuni, comportamente ce se desfășoară în unitățile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale.”

Potrivit Legii fundamentale, la art. 77, alin. 2 este prevăzută competența Președintelui de a cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii, înainte de promulgare.

Președintele Iohannis a semnat decretul privind promulgarea actualei reglementări, anume Legea nr. 221/2019 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, care a intrat în vigoare pe, 22 noiembrie.

Parlamentarii au aprobat instituirea stării de alertă, cu modificări. Executivul va trebui să asigure măști pentru persoanele defavorizate

Articolul precedent

Cine este scutit de la purtarea măștii de protecție?

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual