sursa foto: irishtimes.com
FactualSpot

Fondul școlii, cutuma învățământului în România. O elevă a fost pusă la colț pentru că a demonstrat că această pratică există în liceul său

0

O elevă a Liceului Teoretic Traian din Constanța a fost mustrată de directoarea liceului pentru că a scos la iveală o problemă ce reprezintă o cutumă generală în sistemul nostru de învățământ: fondul școlii.

Pentru că a prezentat public tabelul cu banii strânși anual de la elevi, tânăra a fost subiectul unei discuții dure a membrilor Asociației de părinți a liceului, arată adevărul.ro

Potrivit mesajelor de pe un grup privat al asociației, părinții susțin că eleva ar trebui sancționată de consiliul profesoral al instituției de învățământ, ignorând total problema reală pe care tânăra o clamează: „lipsa de interes a autorităţilor locale faţă de asigurarea accesului la educaţie şi lipsa de iniţiativă a directorilor care în loc să ceară banii necesari bunei funcţionari a unităţilor de învăţământ pe care le conduc de la Consiliul Local, preferă să apeleze la sprijinul material al părinţilor, unii directori chiar ignorând posibilitatea solicitării de fonduri de la autorităţile locale” după cum a spus chiar Roxana, eleva despre care este vorba.

Fondul şcolii există, deşi autorităţile se fac că nu există – 100 lei/elev. Deşi primarii şi directorii se jură că în şcolile administrate de aceştia nu se colectează niciun ban şi că elevii au toate necesităţile, în realitate, aceştia gestioneză sute de mii de lei pe cale informală. Am făcut rost, zilele trecute, de un tabel care cuprindă „situaţia colectării” fondului şcolii în Liceul Teoretic Traian din Constanţa, liceu unde învăţ şi eu. Am fost şocată să văd ce sume se vehiculează şi destinaţia lor. Mai mult, tabelul are o rubrică şi de grad de colectare, ceea ce îmi da senzaţia că dacă nu ne conformăm urmează să fim executaţi silit. Practic, Liceul Traian cheltuie pe sub mână aproape 10.000 € pentru pază, consumabile, «serbare Crăciun» sau «premii olimpici»

este mesajul Roxanei, elevă în Liceul Teoretic Traian din Constanța și totodată vicepreşedinte al Asociaţiei Elevilor din Constanţa.

Practicarea strângerii de contribuții pentru fondul școlii reprezintă o problemă din punct de vedere contabil, deoarece acești bani strânși de asociațiile de părinți nu sunt niciodată asimilați bugetului școlii așa cum ar trebui să fie, potrivit articolului 108 din Legea educației naționale:

„(1)Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat pot obţine venituri proprii din activităţi specifice, conform legii, din donaţii, sponsorizări sau din alte surse legal constituite.
(2)Veniturile proprii nu diminuează finanţarea de bază, complementară sau suplimentară şi sunt utilizate conform deciziilor consiliului de administraţie. La sfârşitul anului bugetar, sumele necheltuite rămân în contul unităţii de învăţământ care le-a realizat şi se reportează pentru bugetul anual următor.”
Constituția prevede la art.32 alin.(4) faptul că învățământul de stat este gratuit. De asemenea, Legea educației naționale nr.1/2011 spune la art.9 alin(3) că învățământul de stat preuniversitar este gratuit, ceea ce înseamnă învățământ primar, secundar inferior (V-VIII), liceal (secundar superior) precum și cel profesional (programe de pregătire profesională).
Finanţarea învăţământului preuniversitar de stat se asigură din fonduri publice sau din alte surse, conform legii. Unitățile de învățământ beneficiază de:
  • o finanțare de bază care se asigură din bugetul de stat;
  • o finanțare complementară care se asigură din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ preuniversitar şi din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinaţie;
  • o finanțare suplimentară care se acordă ca sumă globală fixă din bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (la care contribuie Consiliile locale, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti) pentru premierea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu rezultate deosebite în domeniul incluziunii sau în domeniul performanţelor şcolare.
Donațiile și sponsorizările pe care unitățile de învățământ le pot obține însă, în mod clar nu sunt obligatorii, ar trebui să fie obiectul unor contracte încheiate între asociațiile de părinți și unitățile de învățământ, iar sumele astfel obținute ar trebui gestionate potrivit legii de către directorul şi consiliul de administraţie.

2020 ar putea fi anul în care se organizează un nou referendum pentru independenţa Scoţiei faţă de Marea Britanie

Articolul precedent

Laura Codruța Kövesi, oficial primul procuror-șef european. A primit și confirmarea de la Parlamentul European

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual