sursa foto: Hotnews.ro
FactualSpot

Efectele ieșirii ALDE de la guvernare: Avocatul poporului a atacat la CCR Codul Administrativ. Vlad Soare: „România are nevoie de un Cod Administrativ real, ci nu de un cumul de legi modificate după bunul plac al celor de la putere”

0

Avocatul Poporului, Renate Weber, a ridicat în fața Curții Constituționale Române excepția de neconstituționalitate a OUG 57/2019 privind Codul administrativ.

Atacarea ordonanței de urgență la CCR vine în contextul deciziei lui Călin Popescu Tăriceanu, președintele ALDE România, de a se rupe din alianța cu PSD și de a ieși de la guvernare. În cursul zilei de ieri, trei dintre cei patru miniștri ALDE au demisionat deja din guvern.

Decizia adoptării ordonanței de urgență din partea PSD a fost o decizie contestată puternic de opoziție și de societatea civilă încă de la început.

Prin comunicatul de presă publicat pe pagina instituției Avocatului Poporului, sunt invocate 3 motive de neconstituționalitate :

  •  Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine art. 115
    alin. (4) din Constituție, deoarece nu răspunde exigențelor Constituției privind delegarea legislativă, astfel cum aceasta a fost dezvoltată prin jurisprudența Curții Constituționale;
  • Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine
    prevederilor constituționale ale art. 69 privind mandatul reprezentativ, ale art. 109 referitoare la răspunderea membrilor Guvernului și ale art. 111 alin. (1) privind controlul parlamentar al activității Guvernului;
  • Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine art. 115
    alin. (6) din Constituție, întrucât afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului, în speță Guvernul;

Vlad-Cristian Soare, avocat și colaborator al Facultății de Drept – Universitatea din București – catedra de Drept constituțional și Instituții politice a oferit un punct de vedere referitor la acest subiect:

„Modalitatea in care a fost adoptat Codul administrativ este neconstitutionala. Este inadmisibil că un act normativ atat de important a fost adoptat prin Ordonanta de urgenta, in conditiile in care CCR a mai pronuntat o decizie in care il declarase anterior neconstitutional in integralitate, tot pe motive de procedura.

Observand aceste lucruri, Guvernul a luat decizia sa fie adoptat prin Ordonanta de Urgenta. O astfel de decizie nu este doar iresponsabila din punct de vedere politic, insa este si neconstitutionala. Conform art. 115 din Constitutie, Ordonantele de urgenta trebuie sa fie adoptate numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta. Evident, nu exista o asemenea situatie si nici nu se justifica urgenta.

Mai mult, Ordonantele de urgenta nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale, or Codul administrativ a adus multe modificari legislative in ceea ce priveste organizarea si atributiile Guvernului și ale Presedintelui.

Pe langa toate aceste aspecte de natura constitutionala, Romania are nevoie de un Cod Administrativ real, ci nu de un cumul de legi modificate dupa bunul plac al celor de la putere, asa cum este actualul Cod. Sursa stangaciilor acestui sistem in care ne ducem toti viata, este dată de administratia publica depasita. Sistemul nostru juridic administrativ este depasit si nu ofera solutii optime. Codul administrativ trebuie sa reprezinte o reforma administrativa reala, una care sa ii oblige inclusiv pe doctrinari sa isi reanalizeze pozitiile. Nu poti face o reforma administrativa intr-o logica care si-a epuizat scopurile si care dupa cum vedem, a esuat. Si aici nu mai este vorba doar despre o guvernare. Pun in discutie inclusiv incapacitatea noastra de a propune solutii noi, moderne care sa nu copieze sisteme care la randul lor nu functioneaza cum trebuie, asa cum este sistemul administrativ din Franta, greoi si briocratic. Noi am copiat sistemul administrativ francez, in 30 de ani cred ca a avut timp suficient sa isi arate utilitatea.

Reforma administrativa este posibila si este si probabila, daca intelegem ca modalitatea in care functioneaza administratia publica este profund gresita, iar asta nu mai tine nici macar de lucratori. Este o chestiune de politica de stat, de viziune si de asumare a unui drum nou.

Totodată, nu pot să nu remarc că brusc Avocatul Poporului a realizat că este neconstituțională o Ordonanță adoptată chiar imediat după numirea sa în această funcție. Oricum, mai bine mai târziu decât niciodată, dar acest aspect demonstrează din nou, că din păcate, funcția de Avocat al Poporului a ajuns o funcție controlată politic”.

 

 

Primul miting electoral organizat de USR-PLUS pentru Dan Barna

Articolul precedent

Președintele României a avut o convorbire telefonică cu premierul britanic, Boris Johnson, despre drepturile cetățenilor români din Marea Britanie

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual