sursa foto: capital.ro
De la DosarSpot

#DosarulFrațiiMicula –> Litigiul care poate duce România în faliment

0

Ioan și Viorel Micula, frații gemeni parteneri în afaceri de miliarde, amenință statul român cu executarea unor obligații pecuniare de sute de milioane de lei, în urma pronunțării de către Tribunalul Uniunii Europene a unei hotărâri la data de 18 iunie 2019.

În ședința de Guvern de săptămâna trecută, s-a discutat pe marginea acestei hotărâri posibilitatea ca România să intre în faliment. Concluziile au fost materializate și publicate într-o notă de informare și arată că :  „Ar exista posibilitatea extrem de gravă a activării clauzelor de cross-default pe toate împrumuturile suverane – putând atrage astfel intrarea în default a României. De altfel, riscul de executare silită va putea apărea şi în România, întrucât în dosarul de contestaţie la executare nr. 15755/3/2014 instanţa a dispus repunerea pe rol şi a acordat termen pentru 4 septembrie 2019

Deoarece decizia Tribunalului face referire la hotărâri anterior pronunțate de instituțiile Uniunii, în paragrafele următoare vom face o trecere în revistă a întregului proces desfășurat între frații Micula şi societăţile European Food S.A., Starmill S.R.L., Multipack S.R.L. pe de o parte, și România pe de cealaltă parte.

Conflictul începe la Curtea de Arbitraj Internațional a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii.

Deoarece România este parte la un Acord bilateral privind promovarea şi
protejarea reciprocă a investiţiilor între Guvernul României şi Regatul Suediei (ratificat prin Legea nr. 651/2002) conform căruia România s-a angajat să protejeze investiţiile suedeze făcute pe teritoriul statului român şi, în acest context, să creeze şi să menţină condiţiile favorabile pentru investiţiile efectuate de investitorii suedezi, precum şi să protejeze pe teritoriul său aceste investiţii, frații Micula și cele 3 societăți anterior menționate au formulat o cerere de arbitraj pentru nerespectarea obligațiilor între anii 2003 și 2007.

Au acuzat statul român pentru retragerea treptată a facilităţilor fiscale acordate investitorilor străini în zonele defavorizate și au obținut o hotărâre pentru acordarea de despăgubiri reclamanţilor în valoare de aproximativ 376,43 milioane lei plus dobândă, echivalent a aproximativ 84,54 milioane euro plus dobândă. Tribunalu a specificat că dobânda aplicabilă este ROBOR plus 5%.

România și-a considerat obligațiile îndeplinite

sursa foto: Nota de informare a Ministerului Finanțelor Publice

Deși România și-a executat obligațiile prin modalitățile specificate în captura mai sus atașată, reclamanții de dosarul Curții de Arbitraj nu au recunoscut executarea şi încearcă executarea silită a României în diverse jurisdicţii.

Decizia Comisiei Europene răstoarnă situația

La 30 martie 2015 Comisia Europeană a stabilit că plata despăgubirilor acordate prin
hotărârea arbitrală constituie ajutor de stat în sensul articolului 107 alin. (1) din Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene, iar acest ajutor este incompatibil cu piața internă.

Așadar, România a fost obligată să nu plătească ajutorul incompatibil menționat la paragraful precedent și să recupereze toate ajutoarele incompatibile care au fost deja plătite oricăreia dintre entitățile prevăzute expres în Decizia Comisiei Europene.

„Prin urmare, în temeiul Deciziei Comisiei Europene din 30 martie 2015, a luat naştere un alt raport juridic, care presupunea executarea voluntară sau silită de către persoanele vizate de decizie a unor obligații pecuniare distincte de cele care au făcut obiectul hotărârii arbitrale. Acest raport juridic a început să fie pus în aplicare de către România în data de 7 aprilie 2015, prin executarea sumei de 472.788.675,43 lei, plătită în data de 9 martie 2015 în contul deschis pe numele societăţilor Multipack SRL, Starmill SRL, European Food SA, persoanelor fizice Ioan Micula şi Viorel Micula şi BEJ Mazilu şi Asociaţii, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.77/2014.”

De asemenea, ANAF a executat silit mai multe societăţi enumerate în
cuprinsul deciziei pentru a recupera 4.962.706 lei.

România este executată silit în diverse jurisdicții internaționale iar costurile  necesare reprezentării statului în cadrul proceselor se ridică la 1 mil. euro anual

În prezent, România este nevoită să asigure reprezentarea juridică, prin societăţi de avocatură specializate în legislaţia din diverse jurisdicţii internaţionale unde cei cinci creditori mai sus menţionaţi (frații Micula și cele 3 societăți) încearcă să execute hotărârea arbitrală ICSID deoarece îndeplinirea obligațiilor din partea statului român nu au fost recunoscute ca efect al Deciziei Comisiei Europene.

Nota de informare a Ministerului Finanţelor Publice precizează că anual se alocă un buget estimat de 1 milion euro pentru reprezentarea juridică în toate aceste jurisdicţii. Până în prezent, valoarea aproximativă achitată acestor societăţi de avocatură este de 4 milioane euro.

Tribunalul UE a anulat Decizia Comisiei Europene

Împotriva Deciziei Comisiei Europene din 30 martie 2015, societăţile şi investitorii Micula au introdus acţiune în anulare la Tribunalul Uniunii Europene, care, prin hotărârea pronunţată în data de 18 iunie 2019, a anulat acest act al Comisiei Europene.
Infograma 5574 din 1 iulie 2019

În data de 25.06.2019, la sediul Reprezentanței Permanente a avut loc o întâlnire între reprezentanții Direcției Generale Concurență, reprezentanți ai serviciul juridic al Comisiei Europene, reprezentanți ai Consiliului Concurenței și atașați ai Reprezentanței Permanente pe tema deciziei Tribunalului UE. Aceștia nu au definit încă o strategie clară, urmând să decidă în luna iulie ce trebuie făcut în următoarele cazuri:

  • atacarea de către Comisia Europeană a hotărârii la Curtea de Justiție a UE (CJUE) până la data de 29 august 2019 (termenul legal pentru depunerea recursului este de 2 luni)
  • renunțarea la o acțiune ulterioară la CJUE și emiterea unei noi decizii finale,
    care va lua în considerare perioada de după 31 decembrie 2006.

Ca urmare a anulării Deciziei Comisiei Europene, România riscă să fie obligată la restituirea sumelor încasate necuvenit în temeiul acestui nou raport juridic, respectiv suma de 472.796.555,24 lei încasată în data de 7 aprilie 2015. Pentru executarea acestor sume în baza titlului oferit de Comisie, ar putea fi solicitate dobânzi uriașe ținând cont de cuantumul sumei încasate

Dacă se va decide că România datorează dobânzi de la data încasării sumei, cuantumul acestora ar fi de aproximativ 146.430.000 lei până la 1 iulie 2019. Se mai adaugă suma de 4.985.388 lei executată de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în intervalul 2015-2019, la care ar urma să se adauge o dobândă estimată la  1.121.590 lei până la 1 iulie 2019.

Așadar, contează foarte mult ce va hotărî Comisia Europeană pentru că în funcție de această decizie România riscă plata unor penalități substanțiale. De preferat ar fi obținerea unei suspendări a efectelor hotărârii Tribunalului sau emiterea unei noi decizii de recuperare de la Comisie.

MFI specifică în notificarea informativă că din discuțiile purtate luna trecută la sediul Reprezentanței Permenente ar rezulta că „restituirea sumelor încasate în temeiul Deciziei Comisiei Europene din 30 martie 2015 nu poate avea loc până la pronunţarea unei hotărâri definitive în legătură cu această procedură de investigaţie, potrivit art.108 alin.(3) din Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene.

 Întrucât la nivelul Ministerului Finanţelor Publice a fost înregistrată, în data de 27 iunie 2019, o solicitare din partea lui Ioan Micula şi a societăţii Multipack SRL de plată a hotărârii arbitrale, iar o eventuală restituire a unor sume încasate în temeiul Deciziei Comisiei Europene din 30 martie 2015 sau un eventual refuz ar trebui să se facă în regim de urgenţă, se va iniţia o corespondenţă oficială cu Comisia Europeană, prin Consiliul Concurenţei, în calitatea sa de punct unic de contact în relaţia cu Comisia Europeană pe domeniul ajutor de stat.

Astfel printr-o adresă la Consiliul Concurenței, i-a fost solicitat Comisiei Europene prezentarea punctului de vedere oficial asupra interpretării dreptului Uniunii Europene în materia ajutorului de stat, pentru ca mai apoi Guvernul să poată redacta un proiect de Memorandum.

În ce condiții va susține Pro România candidatura liderului ALDE la alegerile prezidențiale

Articolul precedent

Responsabilii haosului din sistemul informatic CNAS riscă plângere penală la DNA

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din De la Dosar