sursa foto: rador.ro
FactualSpot

Deși am avut Președinția Consiliului UE, reprezentanții Guvernului nu au făcut lobby pentru aderarea României la Schengen

0

Începând cu data de 1 iulie, România a predat ștafeta președinției Consiliului Uniunii Europene către Finlanda. Următoarea dată când țara noastra va mai prezida această instituție va fi peste aproximativ 14 ani.

Ca la orice sfârșit de mandat, se trage linie și se analizează progresele realizate pe percursul celor 6 luni. Ministrul de Externe, Teodor Melșcanu a fost invitat seara trecută la Digi24 pentru a dezbate mișcările României din cadrul european.

Unul dintre subiectele dezbătute a fost posibilitatea României de a adera la spațiul Schengen. Întrebat de ce din poziția de forță pe care a avut-o țara noastră nu a negociat mai bine, la nivel politic, acest aspect, Teodor Meleșcanu a răspuns că „obiectivul nostru nu a fost acela de a obține beneficii din postura de președinte al Consiliului UE”. Ministrul susține că tema aderării României la Schengen se află pe agenda consiliului Justiției și Afacerilor Interne (JAI).

Pentru Schengen, evident că acolo avem de-a face cu o decizie strict politică. Nu are nimic de-a face cu ceea ce înseamnă respectarea de către România a rigorilor pe care le are spațiul Schengen”, a spus ministrul de Externe, la Digi24.„Este un carusel în care, din când în când, se schimbă cei care au rezerve cu admiterea noastră în Schengen din motive politice. Ar fi fost inutil (să fie forțat ‘caruselul’, n.red.) pentru că jocurile sunt foarte bine aranjate”, a adăugat el.

Ministrul de externe susține că problema în demersurile aderării la spațiul Schengen nu este de partea noastră, cei care ar putea și ar trebui să profite de poziția României dobândită în ochii europenilor, ci „problema e legată mai mult de ceea ce reprezintă Schengenul astăzi, se confruntă cu foarte mari probleme, o serie de state membre au introdus controale la frontieră”. 

În al doilea rând, se discută foarte mult despre un nou Schengen. Ne aflăm într-o perioadă în care se discută puțin despre ce va fi viitorul Schengen. Din punctul meu de vedere chiar nu văd care sunt dificultățile foarte mari” mai spune Meleșcanu.

Răspunsul ministrului pentru întrebarea referitoare la introducerea aeroporturilor în Schenghen, ministrul a răspuns „ar fi o posibilitate, de a da un semnal […] S-a discutat de mai multe ori”.

În final de emisiune, ministrul de Externe a explicat cum din punctul său de vedere problema Schengenului este legată de transportul de mărfuri.

Singura chestiune reală este reducerea de timp pentru transportul de mărfuri la frontiera noastră. Asta este cea mai importantă temă și de aceea sunt foarte multe discuții. Una din marile probleme ale Europei occidentale este politica de delocalizare a societăților, toate acestea care se delocalizează în România beneficiază de anumite avantaje, în primul rând salariile mai mici, forță de muncă destul de calificată. Atunci există o presiune la nivelul opiniei publice din țările Europei de Vest, care sunt foarte sensibile la pierderea locurlor de muncă. Aduceți-vă aminte de celebra afacere a Nokia, care s-a stabilit lângă Cluj și care a închis o fabrică de vreo 10.000 de oameni, gândiți-vă la Renault. Presiunea este în țările lor, unde ei nu vor să mai dea drumul să de delocalizeze înspre zona Europei Centrale și de Est”.

Congresul PSD- un altfel de show la Sala Palatului

Articolul precedent

Avem lista cu nominalizările Consiliului European pentru cele mai importante posturi din instituțiile europene

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual