sursa foto: wikipedia
Din practicăSpot

Decizie importantă a CJUE referitoare la apelurile de urgență ”112”. Un incident asemănător celui din Caracal a dus la pronunțarea hotărârii Curții

0

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat o decizie potrivit căreia întreprinderile de telecomunicaţii sunt obligate să transmită gratuit informaţiile care permit localizarea apelantului autorităţii care tratează apelurile de urgenţă la „112” imediat ce apelul ajunge la autoritatea menționată, inclusiv atunci când apelul este efectuat de pe un telefon mobil neechipat cu o cartelă SIM. Această hotărâre a fost adoptată în legătură cu un caz tragic, asemnănător celui petrecut recent în Caracal, în care victima unui act criminal, o tânără de numai 17 ani, nu a fost localizată de autorități deși aceasta a apelat la serviciul de urgență de 10 ori la rând.

Nefericita tragedie a tinerei răpite în Lituania

Referitor la această decizie, CJUE a publicat și un comunicat de presă în cadrul căruia este descrisă situația de fapt: ”La 21 septembrie 2013, în jurul orei 6 dimineața, într-o suburbie a Panevėžys (Lituania), ES a fost răpită, violată și arsă de vie în portbagajul unui autoturism. În timp ce se afla închisă în acest portbagaj, aceasta a format, folosind un telefon mobil, numărul european unic pentru apelurile de urgență „112” de aproximativ 10 ori pentru a solicita ajutor. Cu toate acestea, echipamentele centrului de recepție a apelurilor de urgență nu afișau numărul telefonului mobil utilizat, ceea ce a împiedicat localizarea sa. Nu s-a putut stabili dacă telefonul mobil utilizat de ES era echipat cu o cartelă SIM și nici motivul pentru care numărul său nu era vizibil la centrul de recepție a apelurilor de urgență.”

Cum a ajuns cazul la Curtea de Justiție a Uniunii Europene


Apropiații tinerei au introdus o acțiune în fața Tribunalului Administrativ Regional din Vilnius, Lituania, solicitând obligarea statului lituanian la repararea prejudiciului moral suferit de victimă, ES, și de ei înșiși. Reclamanții susțin faptul că Lituania nu a luat toate măsurile necesare pentru a pune în aplicare Directiva privind „serviciul universal”.


În considerentul 36 al
Directivei 2002/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 martie 2002 privind serviciul universal și drepturile utilizatorilor cu privire la rețelele și serviciile electronice de comunicații, se prevede faptul că: ”este important ca utilizatorii să poată apela numărul de apel de urgență unic european „112” și oricare alt număr național de urgență, gratuit, de la orice post telefonic, inclusiv de la un post telefonic public cu plată, fără a folosi vreun mijloc de plată. Statele membre ar fi trebuit să facă aranjamentele necesare cele mai potrivite organizării naționale de sisteme de urgență pentru a garanta că apelurile efectuate la aceste numere primesc un răspuns adecvat. Informațiile privind poziția apelantului, care trebuie puse la dispoziția serviciilor de urgență, în măsura posibilităților tehnice, vor îmbunătăți nivelul de protecție și securitatea utilizatorilor de servicii „112” și vor ajuta serviciile de urgență la efectuarea misiunii lor, cu condiția să fie garantat transferul apelurilor și datelor asociate către serviciile de urgență în cauză. Recepția și utilizarea acestor informații ar trebui să respecte legislația comunitară aplicabilă privind prelucrarea datelor personale. Progresele constante ale tehnologiei informației vor facilita treptat prelucrarea simultană pe rețele a mai multor limbi, la costuri rezonabile. La rândul său, această evoluție va constitui o siguranță suplimentară pentru cetățenii europeni care folosesc numărul de apel de urgență „112”.


Omisiunea statului lituanian de a se conforma legislației europene în vigoare ar fi avut ca rezultat imposibilitatea de a transmite serviciilor de poliție pe teren informații privind localizarea lui ES, ceea ce le-ar fi împiedicat să îi vină în ajutor.


Tribunalul Administrativ Regional a adresat CJUE câteva întrebări preliminare, prin care să stabilească dacă Directiva privind „serviciul universal” impune statelor membre obligaţia de a asigura o astfel de punere la dispoziţie
chiar dacă apelul este efectuat de pe un telefon mobil neechipat cu o cartelă SIM, precum şi dacă statele membre dispun de o marjă de apreciere la definirea criteriilor de acuratețe și fiabilitate ale informațiilor privind localizarea apelantului la 112 care le permite limitarea acestora la identificarea stației de bază care a preluat apelul.

  • Cu privire la prima întrebare, Curtea a răspuns că rezultă din modul de redactare a directivei că „[toate] apelurile către numărul european unic pentru apelurile de urgență” sunt vizate de obligația de punere la dispoziție a informațiilor referitoare la localizarea apelantului.

 

  • În ceea ce privește marja de apreciere, de care beneficiază statele membre la definirea criteriilor de acuratețe și fiabilitate ale informațiilor privind localizarea apelantului la „112”, aceasta are o limită, și anume necesitatea de a garanta utilitatea informațiilor transmise pentru a permite localizarea efectivă a apelantului și, prin urmare, intervenția serviciilor de urgență.

Administrația Prezidențială: ”Guvernarea PSD continuă experimentele nocive în educație”

Articolul precedent

Guvernul Dancila va construi “cu o firma din Emirate” “unul dintre cele mai mari aeroporturi din lume” “la Giurgiu” “candva” “intr-o locatie secreta”! Nu este o gluma, este anuntul Ministrului Economiei. Aplauze!

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Din practică