sursă foto: Facebook/ Cătălin Predoiu
FactualSpot

Cătălin Predoiu și Ludovic Orban despre legea privind majorarea pedepselor pentru agresorii sexuali. Legea nu a fost atacată în totalitate la Curtea Constituțională

0

Premierul Orban a atacat pe data de 3 august la CCR legea prin care au fost majorate pedepsele aplicate agresorilor sexuali deoarece doar infracțiunile ce vizează faptele de viol și actele sexuale cu un minor au devenit imprescriptibile, conform proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi pentru modificarea art.223 alin.(2) din Legea nr.135/2010 privind Codul de procedură penală.

Așadar, infracțiunile privind victimele traficului de persoane sau de minori, cele privind proxenetismul și pornografia infantilă ar fi exceptate, acestea fiind supuse în continuare prescripției răspunderii penale.

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a explicat că legea prin care pedepsele au fost majorate și au fost declarate ca imprescriptibile anumite pedepse nu a fost atacată în totalitate la Curtea Constituțională, ci au fost atacate numai acele infracțiuni din lege care au fost lăsate prescriptibile.

Acesta a declarat că „Noi vrem categoric combaterea acestui fenomen cu aceeaşi forţă cu care vrem combaterea şi a crimei organizate. Dar, tocmai că pentru acest lucru îţi trebuie o lege care să stea în picioare pe termen lung, inclusiv testată prin excepţii ridicate de avocaţi în dosare la Curtea Constituţională. Este absurd să acuzi Guvernul că nu doreşte combaterea acestui flagel, pentru că în realitate doreşte o lege solidă.

Această lege, care nu a fost combătută de Guvern în ansamblul său, dimpotrivă, punctul de vedere al Guvernului a fost favorabil exprimat în Parlament, redactat de Ministerul Justiţiei, are, însă, un posibil viciu, până se pronunţă Curtea Constituţională, constând în faptul că în cadrul aceluiaşi set de infracţiuni cu privire la libertatea şi integritatea vieţii sexuale, anumite infracţiuni au fost lăsate prescriptibile şi numai trei dintre ele au fost declarate, prin proiectul de lege, imprescriptibile, ceea ce ar fi de natură să vulnerabilizeze dosarele prin ridicarea unei excepţii de neconstituţionalitate odată legea intrată în vigoare, ceea ce la rândul ei ar conduce indirect la o discriminare între victime, pentru că aceste victime ar trebui protejate în mod egal.”

Răspunsul Ministrului Justiției a venit ca o clarificare și o întărire la declarațiile Premierului Orban care a răspuns printr-o scrisoare organizaţiilor neguvernamentale care îi cereau explicaţii privind sesizarea de către Guvern la CCR a legii.

Potrivit prim-ministrului, sesizarea urmăreşte, „mai ales”, eliminarea unei vulnerabilităţi juridice prin adoptarea unui cadru legal „care ar fi discriminatoriu” pentru victimele unor infracţiuni şi care ar putea duce la compromiterea actului normativ și la posibilitatea ca aceia care comit infracţiuni sexuale şi infracţiuni sexuale împotriva minorilor să nu fie pedepsiți din acest motiv.

Redăm mai jos integral scrisoarea transmisă de premierul Ludovic Orban organizaţiilor neguvernamentale:

Către

Asociaţia Necuvinte, Asociaţia Ajungem MARI, Asociaţia femeile se Implică, Asociaţia Femeilor Jurnaliste din România „Ariadna”, Asociaţia Femeilor Românce din Italia -ADRI, Asociaţia Lindenfeld, Asociaţia Reaching Out România, Asociaţia Tineri pentru Tineri, Asociaţia vedemjust, Centrul Romilor Români Criss, Fundaţia Centrul de Mediere şi Securitate Comunitară, Fundaţia Corona, Fundaţia Uşă Deschisă, Societatea de analize feministe Ana, Societatea de Educaţie Sexuală şi Contraceptivă, FONSS-Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale, Romanian Women’s Lobby, FONPC-Federaţia ONG pentru Copil, Federaţia Dizabnet -Reţeaua prestatorilor de servicii pentru persoane cu dizabilităţi, Consiliul Naţional al Dizabilităţii din România

Am primit scrisoarea dumneavoastră deschisă şi vreau să vă asigur de la bun început că tezele transmise în spaţiul public de anumiţi politicieni şi care v-au trezit îngrijorarea sunt în totalitate false. Doresc să vă expun în continuare realitatea şi faptele aşa cum sunt ele pentru a concluziona singuri asupra manipulării pusă la punct de politicieni fără scrupule doar de dragul beneficiului electoral. Aceşti politicieni acţionează după principiul hoţul strigă hoţii, pentru că după ce au eliberat din puşcării zeci de mii de infractori acum plâng, cu lacrimi de crocodil, de mila victimelor.

Sesizarea transmisă de Guvernul României la Curtea Constituţională nu urmăreşte blocarea majorării pedepselor pentru agresorii sexuali de minori, aşa cum în mod voit au lăsat să se înţeleagă anumiţi politicieni care dovedesc din nou că sunt capabili să exploateze orice în beneficiul propriu, călcând în picioare adevărul şi manipulând cu cinism cetăţenii.

Intrarea într-o logică de campanie electorală nu este motivul pentru care adevărul să fie denaturat. Tocmai pentru că nu doresc să permit exploatarea suferinţelor unor persoane, dar şi din respect pentru organizaţiile neguvernamentale care, pe bună dreptate, solicită informaţii despre procedura de sesizare a CCR pentru acest proiect legislativ am ales să explic motivele reale care au dus la sesizarea judecătorilor constituţionali.

Astfel, vreau să încep prin a aminti faptul că Guvernul României şi-a adus o contribuţie substanţială la procesul de adoptare a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi pentru modificarea art.223 alin.(2) din Legea nr.135/2010 privind Codul de procedură penală (Plx 101/2020), atât prin emiterea unui punct de vedere favorabil, cât şi prin formularea de amendamente în cursul dezbaterilor parlamentare, inclusiv prin formularea unor soluţii legislative concrete privind înăsprirea regimului sancţionator pentru toate infracţiunile contra libertăţii şi integrităţii sexuale, precum şi pentru cele privind traficul de persoane şi minori sau pornografia infantilă, şi nu doar pentru cele care au format obiectul iniţial al propunerii legislative, acesta fiind mult mai restrâns.

Doresc să subliniez aici un aspect pe care politicienii care au creat o strategie de manipulare în jurul acestui subiect îl cunosc, dar îl ignoră pentru că le-ar strica întreaga construcţie.

Intervenţia Guvernului în procedura de verificare a constituţionalităţii legilor înainte de promulgare nu are în vedere blocarea promovării actului normativ, ci eliminarea oricăror vulnerabilităţi de ordin constituţional, în scopul necompromiterii întregului demers legislativ, ca urmare a unor eventuale sesizări ulterioare ale Curţii Constituţionale prin intermediul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti.

Sesizarea nu vizează majorarea pedepselor propuse prin lege ci se referă la o singură prevedere, care a fost introdusă în cadrul dezbaterilor din Comisia Juridică a camerei decizionale, sub formă de amendament, afectând coerenţa instituţiei prescripţiei răspunderii penale.

Concret, soluţia legislativă privind imprescriptibilitatea răspunderii penale pentru infracţiunile de viol şi act sexual cu un minor vine în distonanţă cu soluţiile legislative existente în Codul penal în cazul celorlalte infracţiuni din acelaşi domeniu (având acelaşi obiect juridic), precum cele de trafic de persoane (art. 210 din Codul penal), trafic de minori (art. 211 din Codul penal), proxenetism (art. 213 din Codul penal), agresiune sexuală (art. 219 din Codul penal), pornografie infantilă (art. 374 din Codul penal), care ar urma să fie în continuare supuse prescripţiei răspunderii penale, doar violul şi actul sexual cu un minor fiind imprescriptibile, ceea ce ar crea şi o discriminare privind victimele unor astfel de infracţiuni.

Sunt conştient că traumele unui copil victimă a unei agresiuni sexuale lasă urme pentru tot restul vieţii şi acest tip de infracţiune trebuie fără doar şi poate pedepsit cât se poate de aspru şi cercetat şi judecat în orice moment după producerea ei. Asta nu înseamnă însă că un copil victimă a proxenetismului sau traficului de persoane este mai puţin afectat şi că bestiile care comit aceste infracţiuni nu trebuie să suporte aceleaşi măsuri legale.

Prin sesizarea transmisă Curţii Constituţionale, Guvernul a urmărit respectarea principiilor constituţionale, având în vedere că o lege adoptată cu vulnerabilităţi de ordin constituţional va genera dificultăţi ulterioare în aplicarea sa, spre exemplu, declararea ca neconstituţională ulterior adoptării sale, cu afectarea dosarelor în curs şi va avea efectul opus celui scontat.

Concluzionând, sesizarea către CCR nu apără infractorii, aşa cum susţin tocmai politicienii partidului care a propus, susţinut şi adoptat legi pentru eliberarea din puşcării a zeci de mii de infractori, inclusiv a unora care au comis infracţiuni sexuale împotriva minorilor.

Sesizarea urmăreşte respectarea principiilor constituţionale în procesul de elaborare a legislaţiei penale, proces obligatoriu şi esenţial într-un stat de drept şi, mai ales, eliminarea unei vulnerabilităţi juridice prin adoptarea unui cadru legislativ care ar fi discriminatoriu pentru victimele unor infracţiuni şi care ar putea duce la compromiterea întregii legi, inclusiv la posibilitatea ca cei care comit infracţiuni sexuale şi infracţiuni sexuale împotriva minorilor să scape de pedepse din acest motiv.

Vă asigur că toate acţiunile guvernului pe care îl conduc au ca scop protejarea cetăţenilor şi sprijinirea oamenilor oneşti.

Două alerte de incendii pentru locuitorii din sectoarele 5 și 6 în mai puțin de 24 de ore. Fumul toxic provenea din Chitila

Articolul precedent

Pandemia face ravagii în România: 1378 de cazuri noi de coronavirus și 50 de morți în ultimele 24 de ore

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual