sursa: stiri.tvr.ro
FactualSpot

Cât investesc partidele în publicitatea de pe Google și câți bani primesc de la stat

0

Statisticile arată că peste jumătate din populația României  se bucură de acces la internet. În acest context, partidele politice au considerat necesar să își formeze o strategie de promovare în mediul on-line. Cifrele furnizate de INS arată că, în anul 2018, 72.4% din totalul gospodăriilor beneficiază de conexiune la internet. Acest lucru este determinat și de prețul relativ redus de acces, dar și de avansul tehnologic – 86% dintre utilizatori intră de pe mobil în mediul online.

Platformele pe care politicienii au considerat benenfic să își promoveze partidele sunt în special Google și Facebook. Ambele beneficiază de o secțiune specială tip “librărie” a publicității politice plătite. Acest serviciu ne permite și obținerea de informații referitoare la bugetul în care se încadrează anunțurile de promovare, cine le plătește precum și câtă expunere generează.

PMP

Partidul lui Traian Băsescu este un paradox: în timp ce pe Facebook Ad Library nu se indexează nicio reclamă atașată paginii centrale a partidului, PMP are cele mai multe campanii online din România de pe Google.

Amerisoft este numele advertiserului Partidului Mișcarea Populară. Potrivit informațiilor furnizate de serviciul Google, societatea din județul Vâlcea a plătit €3,450, aproximativ 16.400 de lei, pentru 216 de reclame.

Conform materialului realizat de MediaStandard.ro,  media bugetului alocat per campanie este sub 50 de euro. Există totuși și câteva reclame pentru care s-au plătit mai mulți bani (între 50 și 500 de euro), însă ambele categorii atrag 100 de mii și un milion de vizualizări.

Personajele promovate prin intermediul reclamelor Google sunt Traian Băsescu și, sporadic, Eugen Tomac. Au existat și urări cu ocazia sărbătorilor Pascale.

PNL

Future Innovation SRL, firma care se ocupă de campania în online a PNL (atât pe Facebook cât și pe Google), a listat 43 de reclame. Pentru acestea, a plătit un total de €51,950, aproximativ 249,600 de lei.

Promovarea PNL s-a axat pe mai multe categorii. Pentru mesajele ce îl privesc pe Președintele Klaus Iohannis și  alegerile europarlamentare de exemplu: ”Spitale de nivel european în toată Europa”) s-au investit între 500 și 30.000 de euro). Publicitatea de genul bannerelor din pre-campanie este estimatiă a fi sub 50 de euro. Pentru promovarea altor membri de partid, s-au acordat între 50 și 500 de euro.

Partidul lui Ludovic Orban a promovat și mesaje anti-PSD folosing Google Ads, precum ”Nu te-ai saturat de PSD? | E timpul sa scapam de ei”.

În total, PNL a cheltuit echivalentul a 198 de salarii minime nete doar cu publicitate pe Google, arată MediaStandard.

 ALDE

Dintre cele trei partide care se promovează prin intermediul Google, ALDE este cel mai cumpătat. Potrivit MediaStandard.ro, cu o investiție totală de doar 1,550 de euro, formațiunea politică condusă de al treilea om în stat promovează 130 de reclame.

Asemănător publicității realizate prin Facebook, mesajele promovate tratează subiecte pe care partidul pare că dorește să le promoveze în PE (sănătate, energie și așa mai departe). Totuși, este nelipsit sloganul cu tentă populistă (”România, respectată în Europa”).

Bugetul nu depășește 50 de euro și generează în medie între 10.000 și 100.000 de vizualizări.

PSD

PSD, ProRomânia, Alianța 2020 – USR PLUS nu au publicitate electorală indexată pe Google.

În schimb, PSD se află pe primul loc la cheltuiala făcută cu promovarea pe Facebook. De exemplu, pentru reclama anti-PNL, social-democrații au plătit între 1000 și 5000 de lei, dar au existat câteva reclame (din vremea în care social-democrații au preluat guvernarea) care se înacdrau între 5000 și 10.000 de lei.

UDMR

UDMR preferă modalitatea de promovare pe Facebook. Pagina principală a formațiunii politice are în prezent opt reclame active, fiecare cu un buget mediu de 100 de lei. De pe 24 aprilie, de când s-a lansat campania electorală, a avut 11. Liderul partidului beneficiază și de reclame individuale.

Alianța USR PLUS

Deoarece cele două partide, USR și PLUS candidează împreună la alegerile europarlamentare sub forma acestei alianțe, mesajele de promovare postate pe pagina de Facebook a USR-ului  se regăsesc și pe pagina Alianței. Deși aceleași postări se regăsesc și pe pagina de Facebook a formațiunii conduse de Dacian Cioloș, acestea nu se indexează pe Facebook Ad Library.

Începând cu data de 24 aprilie, pagina coaliției a avut opt mesaje publicitare active. Se poate remarca faptul că majoritatea reclamelor lansate atât de pagina USR, a filialelor USR, cât și a Alianței sunt plătite de către Uniunea Salvați România.

Subvențiile acordate de stat partidelor politice

Autoritatea Electorală Permanentă a făcut publice sumele cu care au fost subvenționate partidele politice în primele 3 luni de activitate ale acestui an. În continuare vom reda datele furnizate pentru fiecare lună în parte.

Subvenții partide politice pentru ianuarie 2019

sursa: roaep.rp

Subvenții partide politice pentru februarie 2019

sursa: roaep.ro

Subvenții partide politice pentru martie 2019

sursa: roaep.ro

Declarația de la Sibiu

Articolul precedent

9-10 mai, zile cu greutate în istoria României și a Europei

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual