EsențialSpot

Care este natura juridică a decretelor Președintelui României emise pentru instituirea și prelungirea stării de urgență? Bogdan Dima explicații pentru G4Media

0

Bogdan Dima este lect. univ. dr. și predă Drept administrativ si Institutii Politice. Este președinte al Asociației Centrul pentru Analize Strategice și autor al cartii ”Conflictul dintre Palate. Raporturile de putere dintre Parlament, Președinte și Guvern în România postcomunistă.

Bogdan Dima, expert în drept administrativ, a oferit pentru G4Media.ro explicații referitoare la natura juridică decretelor prezidențiale emise în contextul pandemiei cu coronavirus dar și consecințele  a două acțiuni instituționale care s-au desfășurat ieri, 16.04.2020.

Prima este adoptarea de către Parlamentul României a Hotărârii privind încuviințarea prelungirii stării de urgență. În mod cu totul așteptat pentru unii și neașteptat pentru alții, Parlamentul a făcut ceva mai mult decât să încuviințeze prelungirea stării de urgență. A prevăzut, printre altele, cum poate fi restrâns exercițiul drepturilor și libertăților fundamentale în starea de urgență (de ex., numai pe durata stării de urgență, numai pentru motive temeinic justificate și numai prin acte normative cu putere de lege, în temeiul art. 53 din Constituția României). De asemenea, a prevăzut că modificările, abrogările sau completările actelor normative cu caracter legal, motivate de prevenirea și combaterea pandemiei de COVID-19, se pot dispune numai prin acte normative cu caracter legal.

A doua este sesizarea Curții Constituționale de către Avocatul poporului cu o excepție de neconstituționalitate asupra unor dispoziții din OUG nr. 1/1999. Lăsând la o parte o serie de argumente din această sesizare, care, într-adevăr pot fi relevante, mi-a atras atenția argumentul conform căruia anumite dispoziții din OUG nr. 1/1999 stabilesc pentru Președintele României o competență de legiferare în perioada stării de urgență și, prin urmare, ar fi neconstituționale.

Bogdan Dima explică de ce opinia sa susține că decretele Președintelui emise în temeiul art. 93 și al OUG nr. 1/1999 sunt acte administrative normative, prin care Președintelui i se cere de către legiuitor să organizeze executarea prevederilor de rang legal din OUG nr. 1/1999.

Pentru a citi explicațiile argumentate juridic ale lectorului universitar Bogdan Dima, accesați articolul integral pe G4Media.ro

Declarații oficiale de la Palatul Cotroceni. Președintele Klaus Iohannis: „Stați acasă de sărbători! Vă rog să faceți acest sacrificiu acum pentru a fi împreună, sănătoși, mai târziu”

Articolul precedent

Președintele Chinei și Partidul Comunist chinez, acuzați de crime împotriva umanității. O petiție online îi învinovățește de ascunderea adevărului

Articolul următor

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *