sursa foto: Shutterstock/ Motive56
FactualSpot

Călătorii au dreptul la despăgubiri pentru cursele anulate. Care sunt variantele luate în calcul de Comisia europeană pentru transporturi?

0

Reglementările Uniunii Europene prevăd despăgubirea persoanelor ale căror zboruri au fost anulate pe fondul pandemiei de COVID-19, însă, pentru moment, companiile aeriene se află într-o criză de bani, cautând soluții pentru a-și putea continua afacerile. Comisarul european pentru Transporturi Adina Vălean a explicat la Digi24 care sunt variantele discutate pentru a despăgubi pasagerii pentru zborurile anulate.

Varianta cea mai directă, însă cea care este cel mai greu de pus în aplicare, este rambursarea banilor pe biletele cumpărate. Adina Vălean afirmă că transportatorii aerieni se află într-o mare criză de lichidități, dat fiind că principala lor sursă de bani vine din biletele vândute, adică exact ceea ce nu se mai întâmplă de câteva luni.

O altă variantă ar fi acordarea, de către companii, a unor vouchere/ bonuri de călătorie în locul banilor. Însă, acest lucru poate fi realizat doar cu acceptul pasagerilor, compania aeriană neputând obliga un pasager să accepte un voucher, a mai arătat comisarul european. Transportatorii insistă pentru despăgubirea cu bonuri de călătorie, dar, înainte de a fi aplicată, trebuie stabilite niște reguli. „Sigur, aceste vouchere pot fi făcute mai atractive. În unele țări voucherele sunt garantate de stat, ceea ce oferă o garanție că acel voucher va fi primit”, a precizat Adina Vălean.

Totodată, trebuie clarificată situația ca voucherul să acopere același serviciu ca biletul pe care îl înlocuiește, adică dacă biletul a fost achiziționat pentru o anumită categorie de zbor, el ar trebui să asigure aceleași condiții, nu unele de calitate inferioară: „una este ca voucherul să acopere un preț și alta ca voucherul să acopere un serviciu.”

Comisarul european pentru Transporturi a mai anunțat că distanțarea socială în aeroporturi și avioane este una dintre măsurile care se vor păstra în vederea reluării transportului aerian pentru călători, pentru care Comisia Europeană va elabora o serie de ghiduri în acest sens. Adina Vălean nu a putut preciza, însă, când vor fi posibile din nou călătoriile de plăcere în Europa.

Conform Regulamentului nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului (art. 5 coroborat cu art. 7, 8 și 9), atunci când un operator de transport aerian anulează un zbor, pasagerii au dreptul de a li se rambursa, în termen de șapte zile întregului cost al biletului, la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate și pentru partea sau părțile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie inițial al pasagerului. Returnarea se va face în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Președintele Iohannis anunță obiectivele planului de redresară economică a UE. România beneficiază de fonduri în valoare de 1 miliard și jumătate de euro din bugetul european

Articolul precedent

Adrian Streinu Cercel, demis de la conducerea Comisiei științifice anti-COVID din Ministerul Sănătății pentru planul de izolare a cetățenilor de peste 65 de ani

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual