sursa foto: neosit.ro
FactualSpot

Actele de identitate devin electronice din 2021. Proiectul MAI, în dezbatere publică

0

Ministerul Afacerilor Interne a trimis în dezbatere publică un nou proiect de Ordonanţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prin care se dorește emiterea actelor electronice de identitate, începând cu august 2021.

Acest proiect creează cadrul legal național prin care s-ar asigura aplicarea directă a Regulamentului (UE) 2019/1157, cu scopul ca actele de identitate românești să respecte standardele stabilite la nivelul UE, în principal cele care privesc elementele de securitate.

Comunicatul publicat pe site-ul oficial al Ministerului Afacerilor Interne se arată că: „pentru a asigura cetățenilor români exercitarea dreptului la liberă circulație pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, în condiții similare celorlalți cetățeni UE, România este obligată să emită acte electronice de identitate, începând din luna august a anului viitor (2021).”

Noile acte de identitate sunt considerate a aduce garanții suplimentare de securitate și a întări încrederea instituțiilor publice și a mediului privat că persoana care prezintă documentul este în fapt titularul acestuia. Astfel, se aduc îmbunătățiri majore actualului act de identitate (care a fost pus în circulație în anul 1997), prin utilizarea:

  • unor tehnologii de fabricație avansate,
  • a unor elemente grafice de securitate,
  • a unor inserturi de materiale de securitate,
  • unei protecții IT oferită de mediile de stocare electronice.

De asemenea, „prin intermediul noului act de identitate, cetățenii români vor putea, indiferent de locul unde se află (în România sau în afara teritoriului național), să interacționeze online cu autoritățile administrației publice și să solicite prestarea de servicii publice. Întrucât, identitatea se certifică prin mecanisme similare semnăturii electronice, prezența fizică a cetățeanului, la ghișeu, nu va mai fi necesară, acesta putând accesa de la distanță servicii, precum: înmatricularea unui autovehicul, obținerea unui certificat de cazier judiciar, a unor avize, autorizații sau a altor documente de la autoritățile publice, depunerea unor declarații personale prevăzute de lege ș.a.”, mai arată comunicatul MAI.

Noul act electronic de identitate va putea fi folosit pentru autentificarea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate și, în aceste condiții, va asigura „funcționalitatea de card de sănătate”.

Pe de altă parte, actul electronic de identitate se va elibera obligatoriu pentru persoane cu vârsta de 12 ani și, opțional, sub această vârstă, la solicitarea părinților sau a reprezentanților legali.

Tot ca element de noutate, se creează posibilitatea cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate de a obține un act electronic de identitate, fără a mai fi necesară stabilirea domiciliului în România.

Nu în ultimul rând, pentru cei care nu doresc, din orice motiv, o carte electronică de identitate, va exista opțiunea de a solicita eliberarea unei cărți de identitate simple; aceasta nu va conține elemente sau date electronice, dar va prezenta un grad ridicat de securitate.

Producerea noilor acte de identitate se va realiza, centralizat, de către Compania Națională „Imprimeria Națională”.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice calculat de la data publicării anunțului, adică până la data de 24 ianuarie 2020.

Cum este sancționat furtul într-un magazin din Alexandria? Fată de 14 ani, scoasă fără haine, în stradă

Articolul precedent

Gheorghe Dincă, trimis în judecată pentru 8 infracțiuni în #DosarulCaracal

Articolul următor

Articole asemănătoare

Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Factual